دوشنبه, ۲۰ آذر ۱۳۹۶

 

 با عرض سلام و احترام و سپاس از بازدید شما؛

اطلاعیه مهم:

به اطلاع کلیه ی دانشجویان محترم می‌رساند:
 
ارزشیابی کیفیت تدریس استادان دانشگاه نیشابور در نیمسال اول سال تحصیلی 97-1396، از تاریخ 15/9/96 لغایت 30/9/96، از طریق سامانه آموزشی دانشجویان (http://pooya.neyshabur.ac.ir) انجام می‌گیرد. مشارکت فعالانه، واقع‌بینانه و ارزیابی منصفانه شما، کمک به بهبود کیفیت آموزش‌ها و تأثیرگذار بر سیاست‌ها و برنامه‌های آموزشی دانشگاه است؛ از دانشجویان عزیز دعوت می‌شود به‌منظور ارتقای سطح کیفی آموزشی و علمی دانشگاه، در امر ارزشیابی مشارکت نمایند.
                                                                                                                                                                                              با تشکر و امید موفقیت برای شما
                                                                                                                                                                                                                         دفتر نظارت ، ارزیابی و تضمین کیفیت

 

 

امروزه، آموزش عالی در دنیا محور عقلانیت، رشد، بالندگی و توسعه علمی جوامع است. در واقع، نظام آموزش عالی از طریق تربیت نیروی انسانی متخصص و گسترش مرزهای دانش و فناوری و بازتولید فرهنگ، مهمترین بستر توسعه و پیشرفت جامعه در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و فناوری محسوب می شود. در طی بیش از سه دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نظام علمی کشور در دو بخش توسعه کمی و کیفی، پیشرفتهایی داشته است. بر اساس آمارهای منتشره از سوی نهادهای متولی مانند مرکز آمار ایران و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تعداد مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری به بیش از 3000 مؤسسه، تعداد دانشجویان به بیش از 4/8 میلیون نفر و تعداد اعضای هیئت علمی به حدود 70 هزار نفر، افزایش یافته است. با توجه به مراتب کمیت گرایی در کلیه حوزه های عتف، دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی برای رسیدن به اهداف خود با چالشها و مسائل مختلفی رو به رو هستند. مشکلات فرهنگی در دانشگاهها، گسترش بی رویه دوره های آموزشی، پایین آمدن کیفیت آموزش و تدریس، به روز نبودن و کاهش سطح کیفی اعضای هیئت علمی، عدم تناسب محتوا و برنامه های درسی با نیازهای روز جامعه، کاهش شأن دانشگاه و انسان دانشگاهی، عدم هماهنگی بین دانشگاهها با جامعه، پایین بودن سطح دانش، بینش و توان دانش آموختگان، افزایش نرخ دانش آموختگان بیکار و جویای کار، فقدان هدفگذاری مبتنی بر نیاز و نبود فرصتهای برابر از جمله مسائل راهبردی هستند که دانشگاهها، مدیران و برنامه ریزان آموزش عالی با آن رو به رو هستند (ویراست نخست نظام جامع نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت علوم، تحقیقات و فناوری، 1395: مقدمه).

نظر به توسعه چشم گیر نهاد علم و فناوری طی سه دهه پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و اهمیت نقش آن در توسعه همه جانبه کشور، وجود یک نظام جامع نظارت و ارزیابی علم و فناوری بر اساس شاخصهای مورد نظر سیاستگذاران علم و فناوری و در راستای سیاستهای کلی علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری، سند چشم انداز، نقشه جامع علمی کشور و قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت متبوع (با حفظ استقلال و با مشارکت تمام بخشهای جامعه) امری ضروری است. هدف این نظام، ارزیابی مستمر و روش مند نهاد علم و فناوری کشور در تمامی ابعاد آموزشی، پژوهشی، فناوری، نوآوری، علم و جامعه، فرهنگی - اجتماعی و اجرایی است تا با رصد و پایش مؤلفه ها و شاخصهای مربوطه، میزان حصول به موفقیت و دسترسی به اهداف را در ابعاد ملی، منطقه ای و بین المللی مشخص نماید.

حوزه عملكردی دفتر نظارت و ارزیابی دانشگاه نیشابور تاکنون، امور آموزشی دانشگاه، ارزیابی کیفیت تدریس استادان و عملکرد اعضای هیئت‌علمی را در بر گرفته است؛ و بر اساس وظایف و اختیارات آیین‌نامه جدید و با همکاری و مشارکت اعضای دانشگاه، قصد داریم با رویکردی علمی و حرفه‌ای، در راستای بهبود و ارتقای کیفیت دانشگاه نیشابور، انجام‌وظیفه نماییم؛ بنابراین، با توجه به اهداف، راهبردها و اصول مذکور در آیین‌نامه جدید نظام نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت علوم، تحقیقات و فناوری که در مورخ 2/9/95، برای اجرا ابلاغ گردیده است؛ به‌ویژه بندهای مرتبط با تعمیق و اشاعه فرهنگ نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت؛ توسعه توانمندی دانشگاه‌ها و نائل آمدن به جایگاه ارزشمند «خود نظارتی» و «خودارزیابی» و "ممیزی حمایتی و مداخله مثبتدر دانشگاه‌ها" و نیز لزوم آشنایی اعضا و ذینفعان دانشگاه با رویکردها و روش‌های نوینِ علمی و حرفه‌ای ارزیابی و تضمین کیفیت نظام‌های دانشگاهی و مقوله‌های مرتبط با آن، مطالب و مدارک موردنیاز، در تارنمای دانشگاه (صفحه دفتر نظارت و ارزیابی)، بارگذاری شده است. ازآنجایی‌که اجرایی کردن سیاست‌ها، راهبردها و وظایف آیین‌نامه‌ای، در ابتدا نیاز به آگاهی بخشی، فرهنگ‌سازی و مشارکت و تعامل مؤثر اعضا و ذینفعان محترم دارد؛ بنابراین، تقاضا داریم، اعضای محترم دانشگاه و سایر بازدیدکنندگان، با مراجعه به سایر صفحات مربوط به دفتر نظارت و ارزیابی (سرعنوان فیروزه ای رنگ بالای همین صفحه و یا لینکهای زیر)، ضمن مطالعه آیین نامه و دیگر محتواها، بازخورد لازم را ارائه و دیدگاه ارزشمند خود را بیان فرمایند. شایان‌ذکر است محتوا، اسناد و مدارک بارگذاری شده، به‌طور مرتب و در صورت لزوم، ویرایش و روزآمد خواهند شد. کارشناس نظارت و ارزیابی، پاسخگوی سؤالات شما در زمینه های مختلف ارزیابی دانشگاهی هستند. علاوه بر این، پاسخ پرسشهای متداول نیز در صفحه مذکور گنجانده شده است. 

 

1  اهمیت ارزیابی، ارزشیابی و تضمین کیفیت در نظامهای دانشگاهی

 

   نگاه راهبردی به دانشگاه:

1چیستی و چرایی دانشگاه (فلسفه و ماهیت آموزش عالی)

1 نهاد دانشگاه و آموزش عالی در ایران

1اهمیت و جایگاه برنامه ریزی راهبردی

1 پرسشهای اساسی مدیریت نظام دانشگاهی

1پیش فرضها و اصول مهم در برنامه ریزی دانشگاهی

1 آینده نگاری و آینده اندیشی راهبردی دانشگاه

1 آینده پژوهی آموزش عالی

1 دانشگاه پژوهی

1سیاستها و موضوعات راهبردی در هیئت امنای دانشگاهها

 

 ماهیت و مسئله ارزیابی و تضمین کیفیت در آموزش عالی ایران:

1 تاریخچه و تجربه ارزیابی کیفیت در آموزش عالی ایران

1 سؤالاتی در باب بهبود و ارتقای کیفیت آموزش عالی و دانشگاه

1 مهمترین چالشهای کیفیت آموزش عالی ایران

1 برنامه های جاری دفتر نظارت دانشگاه

 

نگاه راهبردی به تضمین کیفیت دانشگاه:

1 پیش فرضها و اصول مهم در تضمین کیفیت دانشگاهی

1 مهمترین عوامل ارتقای کیفیت آموزش عالی ایران

1 اهداف و راهبردهای نظام نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی

1 سیاستهای اجرایی دفتر نظارت و ارزیابی دانشگاه در آینده

 

1  هیئت نظارت و ارزیابی دانشگاههای استان خراسان رضوی

 

ارزیابی عملکرد اعضای هیئت علمی:

1 ارزیابی کیفیت تدریس استادان

1 چالشهای موجود در ارزشیابی کیفیت تدریس استادان

1 اصول اساسی کیفیت تدریس استادان

1 مشارکت فعالانه و مؤثر دانشجویان در ارزشیابی

1 پیامدهای ارزیابی دانشجویان از کیفیت تدریس استادان

1 محرمانه بودن نتایج ارزیابی کیفیت تدریس استادان

1 مهمترین خطاهای موجود در نظرخواهی از دانشجویان

 

1 ارزیابی دانش آموختگان از عملکرد واحدهای دانشگاه

 

طرحهای ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاهی:

1 ارزیابی درونی گروههای آموزشی دانشگاه 

 1ارزیابی بیرونی     

 1 ممیزی و اعتبارسنجی

 

قوانین و مقررات:

1 اسناد فرادستی آموزش عالی ایران  

1 قوانین و مقررات وزارت علوم تحقیقات و فناوری (آیین نامه ها، بخشنامه ها و دستور العملها)

 

فرمها:

1 فرمهای ارزیابی کیفیت تدریس استادان

1  فرمهای ارزیابی عملکرد

1  فرمهای ارزیابی درونی

 1 فرمهای ارزیابی دانش آموختگان

 1 فرمهای ارزیابی دوره های آموزشی

 1 پرسشنامه های نظرسنجی

1 کاربرگهای بازدید

 

پایگاه دانش:

1 پژوهشها و مقالات حوزه مطالعات آموزش عالی ایران با تأکید بر برنامه ریزی و نظارت راهبردی

1 بروشورهای آموزشی 

1 نشریه های اطلاع رسانی - ترویجی

1 نشریه های علمی در حوزه مطالعات و تحقیقات آموزش عالی و دانشگاه در ایران

1 همایش و کنفرانس در حوزه مطالعات و تحقیقات آموزش عالی و دانشگاه در ایران

1 کتابشناسی در حوزه مطالعات و تحقیقات آموزش عالی و دانشگاه در ایران

1 پایگاههای مفید در حوزه مطالعات و تحقیقات آموزش عالی و دانشگاه در ایران

 

1 نگاهی نو

 

1 پرسشهای متداول

 

1 دیدگاه شما

 

 

 آیین نامه نظام نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت:

به استناد مفاد بند 10 جزء (الف) و بندهای 5، 6، 10 و 12 جزء (ب) ماده 2 قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مصوب 18/5/1383 مجلس شورای اسلامی و بند (و) ماده 15 قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب 15/10/1389 مجلس شورای اسلامی و در راستای تحقق فراز بند 11 اقدام ملی راهبرد کلان نقشه جامع علمی کشور، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر نظارت بر فعالیت دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی و مراکز پژوهشی و فناوری کشور (اعم از دولتی و غیردولتی) و ارزیابی مستمر فعالیت آن‌ها ازاین‌پس، «نظام نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت علوم، تحقیقات و فناوری» طبق آیین‌نامه نظام مذکور، مصوب 3/9/1395، مبنای عمل قرار خواهد گرفت.

آیین نامه نظام نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت علوم، تحقیقات و فناوری به شماره 193811/و مورخ 1395/9/2 (کلیک فرمایید- جدید)

 

تعاریف و اصطلاحات

آموزش عالی: بخشی از نظام آموزش عالی (علوم، تحقیقات و فناوری) کشور که بر اساس مجوز شورای گسترش آموزش عالی فعالیت می‌کند.

شورا: شورای نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی که عالی‌ترین رکن نظام نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

مرکز: مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت علوم، تحقیقات و فناوری، متولی اصلی امر نظارت و ارزیابی است که به‌موجب قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تشکیل شده است.

کمیسیون تخصصی: کمیسیون‌هایی که به‌عنوان بازوان مشورتی موضوعات تخصصی نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، فناوری، فرهنگی و ... به مرکز مشورت می‌دهند.

زیر نظام‌ها: دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهش و فناوری دولتی و غیردولتی کشور که در حال حاضر شامل دانشگاه‌های دولتی، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه جامع علمی کاربردی، دانشگاه فنی و حرفه‌ای، دانشگاه فرهنگیان، مؤسسات پژوهش و مراکز فناوری، مؤسسات آموزش عالی آزاد و آموزش عالی الکترونیک است و همچنین سایر زیر نظام‌های آموزش عالی که در آینده و به تشخیص وزارت متبوع ایجاد خواهند شد.

کارگروه‌ها: کارگروه‌های نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت، متولی تحقق و اجرای برنامه‌های نظارت و ارزیابی در زیر نظام‌ها می‌باشند.

مؤسسه: هر یک از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و مراکز پژوهشی و فناوری (اعم از دولتی و غیردولتی) که بر اساس مجوز شورای گسترش آموزش عالی فعالیت می‌کنند.

دانشگاه منتخب: در هر استان، یکی از دانشگاه‌های دولتی وابسته به «وزارت» است که به هدایت و اجرای نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت بر مؤسسه‌های آن استان می‌پردازد. دانشگاه منتخب، با توجه به قدمت و جامعیت، به پیشنهاد رئیس مرکز و تصویب شورا، انتخاب می‌شود. دانشگاه منتخب در سطح استان خراسان رضوی، دانشگاه فردوسی مشهد می باشد.

هیئت استانی: هیئت استانی در هر استان در دانشگاه منتخب تشکیل و با همکاری نمایندگان سایر دانشگاه‌هایی که احکام آنان نیز توسط رئیس مرکز صادر می‌شود، فعالیت می‌کند و متولی اصلی نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت مؤسسات پژوهشی و مراکز آموزش عالی استان است.

دفتر نظارت و ارزیابی: دفتر نظارت و ارزیابی در سطح دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی فعالیت می‌کند و متولی اصلی نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در سطح مراکز آموزش عالی است.

تضمین کیفیت: تضمین کیفیت بیانگر مجموعه فعالیت‌های الزام‌آور است که مرکز به‌موجب آن‌ها مداقه بر دروندادها، اصلاح فرایندها و ارتقای نتایج و بسط نظام‌مند دستاوردهای آموزش عالی تا انطباق آن‌ها با شاخص‌ها و استانداردهای ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی را سرلوحه عملکردها می‌داند.

 

ارکان نظام نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت علوم، تحقیقات و فناوری:

  1. شورای نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت علوم، تحقیقات و فناوری
  2. مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت علوم، تحقیقات و فناوری
  3. هیئت‌های نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت استانی علوم، تحقیقات و فناوری
  4. دفاتر و یا واحدهای نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری

 

به استناد آیین نامه تشکیل و نحوه فعالیت دفاتر نظارت و ارزیابی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی (77/10/10) و آیین نامه نظام نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت علوم، تحقیقات و فناوری، مورخ 1395/9/2، وظایف و اختیارات زیر برای دفاتر نظارت و ارزیابی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، مقرر گردیده است:

1. نظارت و ارزیابی مستمر مؤسسه و تعیین میزان موفقیت آن در ابعاد فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و فناوری.

2. طراحی ساختار، تشکیلات و فراهم آوردن امکانات مناسب جهت انجام نظارت و ارزیابی مستمر و کارآمد زیر نظر مستقیم رئیس مؤسسه.

3. انجام هماهنگی های لازم و کافی برای انجام ارزیابی توسط هیئتهای استانی و یا گروههای اعزامی توسط مرکز نظارت و ارزیابی آموزش عالی.

4. مدیر دفتر نظارت و ارزیابی مؤسسه می تواند ضمن هماهنگی با رئیس مؤسسه، با بهره گیری از نظرات افراد متخصص یا صاحب نظر در امر نظارت و ارزیابی، در راستای بهبود و ارتقای کیفیت، کارگروه تخصصی نظارت و ارزیابی تشکیل دهد.

 

 کلمات کلیدی: نظارت و ارزیابی، تضمین کیفیت، دانشگاه، آموزش عالی، آیین نامه، هیئت استانی، فرهنگ سازی و مشارکت، دانشگاه نیشابور