شنبه, ۰۲ بهمن ۱۳۹۵

 

دانشجویان گرامی؛

با سلام و احترام؛ هر نظام آموزشی برای افزایش کیفیت و شناخت نقص‌ها، نیازمند ارزشیابی است؛ و مشارکت فعالانه دانشجویان در فرایند ارزشیابی استادان توأم با رعایت انصاف و واقع‌بینی، از اهمیت فراوانی برخوردار بوده، موجب بهبود کیفیت آموزش‌های دانشگاه و تأثیرگذار بر سیاست‌ها و برنامه‌های علمی و آموزشی آن خواهد بود. بر این اساس، لازم است نکاتی را یادآور شویم:

-         هم‌اکنون در بسیاری از دانشگاه‌های کشور، فرایند ارزیابی برای دانشجویان اجباری است و چنانچه دانشجو نسبت به انجام آن اقدام نکند، با محدودیت‌هایی مواجه خواهد شد. این در حالی است که دانشگاه، هرگونه اجبار دانشجویان برای این فرایند را دون شأن آنان دانسته و خواستار فرهنگ‌سازی برای جلب مشارکت مؤثر در فرایند ارزیابی شده است. گفتنی است در آیین‌نامه جدید نظارت و ارزیابیِ نظام آموزش عالی نیز، بر ضرورت تعمیق و اشاعه فرهنگ نظارت و ارزیابی و مشارکت مؤثر اعضای دانشگاه، تأکید فراوانی شده است؛

-         از نتایج ارزشیابی دانشجویان، در چند محور استفاده می‌شود: الف: بازخورد به مدرس پس از تأیید نهایی نمرات؛ ب. بازخورد به مدیران آموزشی دانشگاه برای آگاهی از عملکرد مدرس؛ ج. استفاده از نتایج در فرایندهای اداری و اجرایی اعضای هیئت‌علمی؛ د. ارائه دروس به شایسته‌ترین افراد در زمینه موضوعی خاص و تلاش برای توانمندسازی سایرین.

-         نتایج ارزشیابی، کاملاً محرمانه بوده، به‌گونه‌ای که هیچ‌کدام از مدرسان، مدیران و حتی کارشناسان فناوری دانشگاه قادر بر شناسایی دانشجویان نیستند؛ تنها پس از تأیید نهایی نمرات، مدرسان قادر به رؤیت نتایج ارزیابی هستند.

-         فرایند ارتقای کیفیت، تغییر رفتارهای آموزشی و بهبود عملکرد مدرسان، در طول زمان میسر است و برای اندازه‌گیری و به‌کارگیری نتایج آن، مدیران و استادان، به ارزشیابی مستمر شما نیازمندند؛ بنابراین، ارزیابی‌های انجام‌شده توسط دانشجویان قطعاً تأثیر بلندمدت در ارتقای سطح کیفیت آموزشی دانشگاه دارد.

با عنایت به موارد ذکرشده در خصوص اهمیت ارزیابی، محرمانه بودن آن و تأثیر نتایج آن در فرایندهای مختلف اجرایی و برنامه‌ریزی، از شما دانشجویان گرامی به‌عنوان افراد حرفه‌ای و اندیشه‌ورز جامعه، دعوت می‌کنیم که با نگاه علمی توأم با اخلاق حرفه‌ای، نسبت به ارزیابی استادان خود مبادرت نمایید. پیشاپیش از همکاری همه دانشجویان محترم که با دقت، رعایت اتصاف و واقع‌بینی، مبادرت به ارزیابی استادان خود  خواهند نمود، تشکر می‌نماییم. امید است برآیند نتایج آن برای شما عزیزان اثربخش باشد.

 

 

در مطالعه‌ای که توسط مدیریت نظارت و ارزیابی دانشگاه فردوسی انجام شده است حدود 50 درصد از دانشجویان بر این باورند که نتایج ارزیابی از عملکرد مدرسان بی­ فایده بوده و بهره‌برداری مشهودی از آن نمی‌شود.

این در حالی است که یافته‌های حاصل از نتایج ارزیابی دانشجویان، هرساله در موارد متعددی مانند ترفیع و ارتقاء، تبدیل وضعیت، تمدید قرارداد و انتخاب اعضای هیئت‌علمی نمونه مورداستفاده قرار می‌گیرد، ضمن اینکه ارزیابی دانشجویان، پیامدهایی از قبیل تشویق یا تذکر شفاهی و کتبی، هدایت و راهنمایی مدرسان به سمت درسی که توانایی ارائه باکیفیت‌تری دارند، جلوگیری از تدریس مدرسان مدعوی که نمره ارزشیابی آن‌ها ضعیف است و برگزاری جلسات تخصصی و کارگاه آموزشی را نیز به همراه دارد.یکی از دلایلی که دانشجویان احساس می‌کنند نتایج ارزیابی، مورداستفاده قرار نمی‌گیرد، تأثیر بلندمدت آن است؛ چراکه فرایند ارتقای کیفیت و بهبود عملکرد مدرسان، نیازمند زمان بوده و عملکرد آن‌ها باید در طی چند نیمسال و بر اساس ماهیت دروس و دیگر عوامل، سنجیده و قضاوت شود و بنابراین باید گفت ارزیابی‌های انجام‌شده توسط دانشجویان قطعاً تأثیر بلندمدت در ارتقای سطح کیفیت آموزشی دانشگاه دارد.

علاوه بر این ارزشیابی استادان محرمانه است؛ کاربرگ های ارزیابی ارسال‌شده به سامانه، بدون مشخصات دانشجو است. سیستم ارزشیابی به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که اطلاعات مربوط به کاربرگ های تکمیل‌شده توسط دانشجویان در هر درس به‌صورت یکجا در بانک اطلاعاتی ذخیره‌شده و دسترسی به نظرات تک‌تک دانشجویان برای هیچ شخصی اعم از استادان، مدیران و حتی مسئول نظارت و ارزیابی و مرکز فناوری امکان‌پذیر نیست. استادان فقط می‌توانند میانگین نمره‌ی ارزیابی خود در هر درس را پس از تأیید نهایی نمرات آزمون‌های پایان نیمسال مشاهده نمایند.