نام : دکتر حسن نامی

سمت : مدیریت نظارت و ارزیابی

پست الکترونیک :

تلفن: 43305231-051

 

نام : بهاره نصرتی نیا

سمت : کارشناس نظارت و ارزیابی

پست الکترونیکی : این ایمیل آدرس توسط سیستم ضد اسپم محافظت شده است. شما میباید جاوا اسکریپت خود را فعال نمایید

 تلفن: 43305232 -051

 بِسمِ اللّه ِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ

خدایا شروع سخن نامِ توست

وجودم به هر لحظه آرامِ توست

 

مقدمه

امروزه، آموزش عالی در دنیا محور عقلانیت، رشد، بالندگی و توسعه علمی جوامع است. در واقع، نظام آموزش عالی از طریق تربیت نیروی انسانی متخصص و گسترش مرزهای دانش و فناوری و بازتولید فرهنگ، مهمترین بستر توسعه و پیشرفت جامعه در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و فناوری محسوب می شود. در طی بیش از سه دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نظام علمی کشور در دو بخش توسعه کمی و کیفی، پیشرفتهایی داشته است. بر اساس آمارهای منتشره از سوی نهادهای متولی مانند مرکز آمار ایران و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تعداد مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری به بیش از 3000 مؤسسه، تعداد دانشجویان به بیش از 4/8 میلیون نفر و تعداد اعضای هیئت علمی به حدود 70 هزار نفر، افزایش یافته است. با توجه به مراتب کمیت گرایی در کلیه حوزه های عتف، دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی برای رسیدن به اهداف خود با چالشها و مسائل مختلفی رو به رو هستند. مشکلات فرهنگی در دانشگاهها، گسترش بی رویه دوره های آموزشی، پایین آمدن کیفیت آموزش و تدریس، به روز نبودن و کاهش سطح کیفی اعضای هیئت علمی، عدم تناسب محتوا و برنامه های درسی با نیازهای روز جامعه، کاهش شأن دانشگاه و انسان دانشگاهی، عدم هماهنگی بین دانشگاهها با جامعه، پایین بودن سطح دانش، بینش و توان دانش آموختگان، افزایش نرخ دانش آموختگان بیکار و جویای کار، فقدان هدفگذاری مبتنی بر نیاز و نبود فرصتهای برابر از جمله مسائل راهبردی هستند که دانشگاهها، مدیران و برنامه ریزان آموزش عالی با آن رو به رو هستند (ویراست نخست نظام جامع نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت علوم، تحقیقات و فناوری، 1395: مقدمه).

جریان کلی پدیده‌های جهان، حاکی از بالا بودن نرخ تغییرات است؛ هم‌راستا با تغییر و تحول نهادهای جامعه، سرعت تغییرات دانشگاه‌ها نیز بیشتر می‌شود. از سوی دیگر، مدیریت کیفیت، همراه با مدیریت راهبردی و مدیریت بهره وری، ارکان سه گانه مدیریت مطلوب دانشگاهها در دنیای امروز است. مطالعات تطبیقی آموزش عالی نشان می‌دهد؛ دانشگاه‌هایی موفق‌اند که از یک نظام چرخه زندگی دانشگاهی، یعنی نظام برنامه‌ریزی و توسعه، نظام اجرا، نظام ارزشیابی، تضمین کیفیت و اعتبارسنجی و نیز نظام تولید و توزیع برخوردار باشند؛ بنابراین، آینده اندیشی، برنامه محور بودن و ارتقای كيفيت، رمز بقاي يك نظام آموزش عالي در دنيايي است كه روز به روز رقابتي تر مي شود. آنچه در جهان واقع رخ داده است، تغییر بستر اجتماعی آموزش عالی است. به عبارت دیگر، فهم آموزش عالی جدید و تحولات آن، نیاز اساسی ماست. از این رو، دانشگاههای ما برای تولید و اشاعه تفکر و دانش و خلاقیت، برای اکتشاف و نوآوری و فناوری، برای پاسخگویی در قبال مسئولیت های اجتماعی و فرهنگی و نقد و روشنگری خود، برای همکاریهای علمی بین المللی و سرانجام برای کارآفرینی و تولید ثروت و ارزش افزوده، نیاز به طراحی راهبردی دارند که جز با مشارکت و یکپارچگی و رعایت اصل هم افزایی به دست نمی آید. واقعیت‌های موجود حاکی از آن است که دانشگاهها نیاز مبرم به برنامه‌ریزی و تحول راهبردی و آینده نگاری دارند تا بتوانند به نیازهای محیطی و ملی پاسخگو باشند و به عنوان مراکز علمی اثربخش و کارا در توسعۀ منطقه و کشور سهم بارز داشته باشند.

نظر به توسعه چشم گیر نهاد علم و فناوری طی سه دهه پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و اهمیت نقش آن در توسعه همه جانبه کشور، وجود یک نظام جامع نظارت و ارزیابی علم و فناوری بر اساس شاخصهای مورد نظر سیاستگذاران علم و فناوری و در راستای سیاستهای کلی علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری، سند چشم انداز، نقشه جامع علمی کشور و قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت متبوع (با حفظ استقلال و با مشارکت تمام بخشهای جامعه) امری ضروری است. هدف این نظام، ارزیابی مستمر و روش مند نهاد علم و فناوری کشور در تمامی ابعاد آموزشی، پژوهشی، فناوری، نوآوری، علم و جامعه، فرهنگی - اجتماعی و اجرایی است تا با رصد و پایش مؤلفه ها و شاخصهای مربوطه، میزان حصول به موفقیت و دسترسی به اهداف را در ابعاد ملی، منطقه ای و بین المللی مشخص نماید.

حوزه عملكردی دفتر نظارت و ارزیابی دانشگاه نیشابور تاکنون، امور آموزشی دانشگاه، ارزیابی کیفیت تدریس استادان و عملکرد اعضای هیئت‌علمی را در بر گرفته است؛ ولی بر مبنای تکالیف اسناد بالادستی  و با توجه به ضرورت تلاش برای گفتمان سازی و عملیاتی نمودن بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در بخش آموزش عالی، علم و فناوری و بر اساس وظایف و اختیارات آیین‌نامه جدید و با همکاری و مشارکت اعضای دانشگاه، قصد داریم با رویکردی علمی و حرفه‌ای، در راستای بهبود و ارتقای کیفیت دانشگاه نیشابور، انجام‌وظیفه نماییم؛ بنابراین، با توجه به اهداف، راهبردها و اصول مذکور در آیین‌نامه جدید نظام نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت علوم، تحقیقات و فناوری که در مورخ 2/9/95، برای اجرا ابلاغ گردیده است؛ به‌ویژه بندهای مرتبط با تعمیق و اشاعه فرهنگ نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت؛ توسعه توانمندی دانشگاه‌ها و نائل آمدن به جایگاه ارزشمند «خود نظارتی» و «خودارزیابی» و "ممیزی حمایتی و مداخله مثبتدر دانشگاه‌ها" و نیز لزوم آشنایی اعضا و ذینفعان دانشگاه با رویکردها و روش‌های نوینِ علمی و حرفه‌ای ارزیابی و تضمین کیفیت نظام‌های دانشگاهی و مقوله‌های مرتبط با آن، مطالب و مدارک موردنیاز، در تارنمای دانشگاه (صفحه دفتر نظارت و ارزیابی)، بارگذاری شده است. ازآنجایی‌که اجرایی کردن سیاست‌ها، راهبردها و وظایف آیین‌نامه‌ای، در ابتدا نیاز به آگاهی بخشی، فرهنگ‌سازی و مشارکت و تعامل مؤثر اعضا و ذینفعان محترم دارد؛ بنابراین، تقاضا داریم، اعضای محترم دانشگاه و سایر بازدیدکنندگان، با مراجعه به سایر صفحات مربوط به دفتر نظارت و ارزیابی، ضمن مطالعه آیین نامه ها و قوانین   و دیگر محتواها، بازخورد لازم را ارائه و دیدگاه ارزشمند خود را بیان فرمایند. شایان‌ذکر است محتوا، اسناد و مدارک بارگذاری شده، به‌طور مرتب و در صورت لزوم، ویرایش و روزآمد خواهند شد. کارشناس نظارت و ارزیابی، پاسخگوی سؤالات شما در زمینه های مختلف ارزیابی دانشگاهی هستند. علاوه بر این، پاسخ پرسشهای متداول نیز در صفحه مذکور گنجانده شده است.